8 Nama lain Nabi Muhammad .SAW.

Zinnirah Mujahidah Nourel Ainn

Assalamualaikum bakal jenazah dan penghuni kubur semua,jom kita amek tahu apakah 8 nama lain bagi nabi muhammad!

1.Muhammad
Sebelum Nabi saw lahir,tiada siapa pon bernama Muhammad kerana Allah memang menjaga nama itu khas untuk Nabi Muhammad.Abdul Mutalib memberikan nama Muhammad kerana semoga Muhammad menjadi yang terpuji sehinggalah sampai bila-bila.Dan buktinya sekarang semua orang menggunakan nama Muhammad di depan nama,dan nama Muhammad adalah nama yang paling banyak digunakan di dunia!

2.Ahmad.
Seperi dalam kitab taurat,injil dan Al-Quran telah menyatakan yang akan ada nabi di akhir zaman yang namanya Ahmad.
Satu hari Siti Aminah bermimpi didatangi malaikat,dalam mimpi itu Malaikat bertanya “Tahukah kamu yang kamu sedang mengandung Aminah?Kamu sedang mengandungkan seorang yang mulia yang akan menjadi pemimpin di akhir zaman,lindungkanlah diri kamu pada Allah,namakanlah dia Ahmad!

3.Al-Mahi
Orang yang mendapat wahyu,lupa baginda,sakit baginda,tidur baginda semuanya kerana bimbingan Allah.
Satu haru baginda solat asar dua rakaat,Datang dua orang sahabat bertanya “Ya Rasulullah adakah sudah bertukar solat asar menjadi dua rakaat?”Lalu baginda menjawab “Bukankah aku sudah membuat 4 rakaat?.Sahabat menjawab “Tidak Rasulullah,kau baru membuat 2 rakaat”.Maka Rasulullah bangun dan membuat 2 rakaat lagi beserta sujud syahwi.Lupa Rasulullah itu kerana bimbingan Allah,kerana Allah ingin menyampaikan bagaimana kita harus lakukan jika kita terlupa 2 rakaat di dalam solat melalui Rasulullah.

4.al hasyr
Tempat orang yang berkumpul dibelakangnya,iaitu di padang mahsyar nanti,Kita akan berlindung dibelakang Rasulullah.
Nabi akan membela kita dan mewakilkan kita untuk menyegerakan hisab

5Al-Aqib
yang membezakan antara buruk dan baik halal dan haram,mulia dan hina,betul dan salah,Nabi adalah sebaik-baik tempat rujukan,segala pertanyaan boleh dirujuk pada baginda,dan sunnah baginda adalah rujukan yang paling terbaik untuk segala masalah selain dari Al-Quran

6.Toha
Apabila menyebut Toha hati akan menjadi lembut

7.Al-Mahin
Nabi yang berperang kerana bukan semua nabi berperang.Ada sesetengah nabi sahaja yang berperang,antaranya Nabi Muhammad saw.

7.Yasin
Apabila menyebutnya hati akan tersentuh,Apabila baca yasin,kita dapat menghidupkan jiwa.

Perasan tak yang kita sebenarnya telah menyebut nama Rasulullah di dalam selawat kita..

Solatullah hisalamuallah ‘AlaTiha Rasulillah Solatullah hisalamullah
‘Ala Yasin habibillah

Sayangi Rasulullah lebih dari segalanya,kerana Baginda yang akan menolong kita disana,bukan ibu,bukan ayah,bukan kawan,tapi Rasulullah!! :)

About these ads

Komentar ditutup.