RAHASIA ZIKIR DARI SUDUT SAINS.

Rahasia Dzikir

 

Allah telah memuliakan engkau dengan tiga kehormatan (kemuliaan) kebesaran: menjadikan engkau berzikir padaNya, padahal andaikan tidak ada kurniaNya, nescaya tidak patut (layak) engkau berzikir padaNya. Dan menjadikan engaku terkenal dengan zikir itu, kerana Allah sendiri yang menisbahkan zikir itu kepadamu. Dan menjadikan engkau terkenal (tersebut) di sisi Allah, maka dengan demikian Allah telah menyempurnakan (melaengkapi) nikmatNya kepadamu.

Firman Allah:
Demi sungguh zikir Allah kepada hamba itulah yang lebih besar (daripada zikir hamba terhadap Allah).

Dan bagi hamba berzikir kepada Allah itulah kemuliaan/kebesaran hamba dan kekayaanNya yang tidak ada lebih besar dari itu.

Abu Hurairah ra. Berkata: Rasulullah saw. Bersabda: Allah berfirman bermaksud:
Aku selalu mengikut persangkaan hambaKu, dan Aku selalu mendampingiNya selama ia berzikir padaKu, jika ia zikir padaKu dalam hatinya Aku ingin padanya dalam zatKu, dan bila zikir padaKu di muka umum Aku ingati dia dalam umum yang lebih baik dari golongannya, dan bila ia mendekat padaKu sejengkal Aku mendekat padanya sehasta, dan bila ia mendekat padaKu sehasta, Aku mendekat padanya sedepa, dan bila ia datang kepada Ku berjalan, Aku datang kepadanya berlari.

Firman Allah:
Berzikirlah keamu kepadaKu nescaya Aku (Allah) berzikir kepadamu.

Komentar ditutup.